خمکاری ورق استیل | روش ها و کاربردهای خمکاری برای استیل ها

بخش زیادی از تجهیزات صنعتی از ورق‌های استیلی که با فرآیند خمکاری و برشکاری ایجاد شده تشکیل شده است. ما برای استفاده بهتر از ورق‌ استیل و آلیاژها نیاز به دانش کافی برای خمکاری ورق استیل داریم. ما در این مقاله قصد داریم تا سوالات شما در مورد خمکاری را پاسخ دهیم.

ساخت مخزن با ورق استیل

خمکاری به معنی ایجاد تغییرات در ساختار و ظاهر (زاویه دار شدن) در یک قطعه فلزی با کمک نیروی مکانیکی است. این زاویه در قطعه فلزی اغلب با کمک اعمال فشار ایجاد می‌شود. اگر اطراف خوتون رو با دقت نگاه کنید، احتمالا کلی قطعه فلزی میبینید که با کمک فرآیند خمکاری تولیده شده است. خمکاری یکی از پرکاربردترین فرآیند‌های صنعتی محسوب می‌شود که در ساخت انواع لوله‌ها، جعبه‌های فلزی و تجیزات مربوط به ساختمان سازی، کشاورزی هم کاربرد دارد.

خمکاری چه روش‌هایی دارد؟

باتوجه به قابلیت خمکاری، روش‌های مختلفی وجود دارد. در مرحله اول باید درصد کربن فلز را تشخیص بدهیم.

سنجش قابلیت خمکاری ورق استیل:

باتوجه به قابلیت خمکاری، روش‌های مختلفی وجود دارد. در مرحله اول باید درصد کربن فلز را تشخیص بدهیم. با توجه به ضخامت ورقه و جنس آن باید روش مناسب را انتخاب کنیم. برای این منظور به طور کلی دو روش‌ اصلی دارد:

  1. خمکاری سرد که به آن خم سرد هم می‌گویند. این روش خمکاری بیشتر برای ورق‌های غیرآهنی نوصیه می‌شود، به جز ورق‌های از جنس آلومینیوم و روی. در این روش، عمل خمکاری بدون حرارت و با اعمال فشار و کشش انجام می‌شود. همیشه بهتر است میزان فشار و کشش وارد شده به ورق با دقت بررسی شود تا از بروز مشکل‌هایی مانند ایجاد ترک یا چین‌ خوردن آن جلوگیری کنیم. خم سرد اگر به صورت دستی انجام شود به ابزارهایی مانند گیره، چکش و انبر نیاز داریم.
  2. خمکاری گرم که به آن خم گرم هم گفته می‌شود. برای انجام خمکاری به روش خم گرم، باید درصد کربن ورق استیل را بررسی کنیم، اگر میزان کربن بیشتر از 1.2 درصد باشد این فلز قابلیت خمکاری و انعطاف پذیری مناسبی ندارد پس نیاز به افزایش دمای ورق را داریم. بالا بردن دما باید کاملا کنترل شده باشد، زیرا ممکن است در برخی شرایط باعث ایجاد آسیب به فلز شامل سوختگی یا تغییر فرم آن بشود.

به طور کلی هر چه درصد کربن در ورق استیل کمتر باشد، شکل‌ پذیری آن بالا‌تر خواهد بود، ورق استیل 430 یکی از ورق استیل‌های انعطاف پذیر محسوب می‌شود. قابلیت خمکاری در فلزات، با نام ظرفیت خمکاری هم شناخته می‌شود.

کاربرد‌های خمکاری:

  1. ساخت سینک آشپزخانه.
  2. ساخت انواع ظروف آشپزخانه مانند قابلمه.
  3. ساخت قطعات برای تولید خودرو
  4. طراحی و تولید انواع لوازم خانگی.
  5. تولید قطعات برای تجهیزات سرمایشی و یا مبدل‌های گرمایی.

روش‌های خمکاری ورق استیل:

  1. خمکاری CNC:

بخش اصلی خمکاری در این روش با کمک کامپیوتر (CAD) مدیریت می‌شود و به همین دلیل دقت این خمکاری بسیار بالاست.

  1. خمکاری مکانیکی استیل

این روش خمکاری یکی از رایج‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. در این روش اغلب با کمک یک قالب (V) شکل خمکاری انجام می‌شود.

  1. خمکاری هیدرولیک:

مهمترین مزیت این روش بالا بودن دقت و ظرافت خم‌کاری است.

  1. خمکاری فشاری:

این روش خمکاری مخصوص لوله‌های فلزی است.

  1. خمکاری با نورد:

این دستگاه برای ایجاد خمکاری‌های تا 360 درجه گزینه مناسبی است. این دستگاه از دو غلطت استوانه‌ای شکل که توسط نیروی موتور در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند تشکیل شده است. خمکاری با دستگاه خم‌کن نورد بیشتر مناسب ورق‌هایی با ضخامت کم‌تر است.

  1. خمکاری با دستگاه‌های خم‌کن پرسی:

دستگاه‌ خم‌کن پرسی بر اساس نوع کاربری و ساختار انواع مختلفی دارند. به طور این دستگاه دو مدل برقی و دستی دارد.

خمکاری در فلزات باتوجه به روش انتقال فشار و نوع نیروی وارد شده بسیار گسترده است و روش‌های مختلف با نام‌های متفاوتی دارد.

منبع: china-machining

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *