کاربرد برش لیزر در صنعت لوازم خانگی

هرروزه با یک نگاه ساده به اطراف خود می‌توانیم پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی را در جهت برطرف کردن نیازها و افزایش رفاه حال انسان‌ها شاهد باشیم. گسترش صنعت تولیدات لوازم خانگی یکی از صنایع مهمی است که پیشرفت آن، در راستای افزایش رفاه و آسایش زندگی افراد نقش مهمی ایفا می‌کند. پیشرفت در این صنعت مانند هر صنعت دیگر در گرو نوآوری و تحول در زیرساخت و بهره‌مندی از روش‌های نوین است. یکی از روش‌های جدیدی که به تازگی پا به عرصه این صنعت گذاشته و با استقبال زیادی مواجه شده است، استفاده از دستگاه‌های برش لیزر است.

دستگاه‌های برش لیزری امروزه انقلابی بزرگ در صنعت تولیدات لوازم خانگی ایجاد کرده‌اند. این دستگاه‌ها کاربرد وسیع و انعطاف بالایی در برش انواع اجسام فلزی و غیر فلزی دارند. به همین دلیل به سرعت توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در اغلب صنایع به ویژه خط تولید محصولات و لوازم خانگی را از آن خود کنند.

برش لیزر در صنعت لوازم خانگی چه مزایایی دارد؟

استفاده از تکنولوژی برش لیزر در صنعت لوازم خانگی موجب رخداد تحولی عظیم در این صنعت شده است. امروزه در کارخانه‌های تولیدات لوازم خانگی، بخش اعظمی از فرآیندهای طراحی، برش و ساخت محصول توسط دستگاه‌ های برش لیزری انجام می‌شود. در زیر به چند مزیت مهم استفاده از این تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی را شرح می‌دهیم.

  1. مهم‌ترین اصل در تولیدات لوازم خانگی با قطعات بسیار ریز و دقیق و یا قطعاتی با صفحات بزرگ، داشتن دقت و ظرافت بسیار بالا است. در ساخت دستگاه‌های برش لیزری به این اصل مهم به صورت کاملا دقیق پرداخته شده است.
  2. می‌دانید که در کارخانه‌های بزرگ تولید لوازم خانگی سرعت تولید بسیار حائز اهمیت است. به همین سبب طراحی دستگاه‌های برش لیزری به گونه‌ای انجام گرفته که عمل برش را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.
  3. دستگاه‌های برش لیزری دارای راندمان کاری بسیار بالایی هستند. به همین سبب استفاده از این دستگاه ها در مقیاس صنعتی باعث افزایش نرخ تولید در کارخانه‌ها می‌گردد.
  4. می‌دانید که لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباس شویی و ظرف شویی و … در هر خانه‌ای علاوه بر کارکرد ویژه خود، از لحاظ بصری در زیبایی فضای داخلی و دکوراسیون منزل نقش به سزایی دارند. درنتیجه داشتن ظرافت برش در دستگاه برش لیزری بسیار حائز اهمیت است. ظرافت بسیار بالا در برش لوازم خانگی باعث می‌شود تا هیچ گونه جای لک و آلودگی ناشی از ایجاد برش بر سطوح باقی نماند.
  5. به هنگام تولید محصول با استفاده از دستگاه برش لیزری، به جز اشعه‌ی ساطع شده از دستگاه لیزر هیچ تماس دیگری بین دستگاه و سطح برقرار نیست. فلذا استفاده از اشعه‌ی لیزر علاوه بر ایجاد برش در حکاکی، علامت گذاری و …موجب تولید محصولات با نهایت ظرافت و دقت می‌گردد.

درباره جوش لیزر بیشتر بدانید

کاربرد برش لیزر در صنعت لوازم خانگی

دستگاه‌های برش لیزر دارای کاربردهای مختلفی هستند. که در زیر به اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • انجام عمل پردازش با دقت و ریسک پایین
  • نیازی به بازنگری و تمیز کاری دوباره محصولات نیست
  • پردازش محصولات با راندمان بالا
  • موقعیت یابی محل برش با دقت بالا نسبت به روش‌های سنتی
  • سطح برش صاف
  • ابزاری بدون استهلاک
  • و…

انواع دستگاه‌ های برش لیزری در صنعت لوازم خانگی

باتوجه به تنوع بالای محصولات لوازم خانگی، دستگاه‌های برش لیزر مورد استفاده در این صنعت نیز انواع مختلفی دارند. اغلب دستگاه‌های برش باتوجه به جنس محصول تحت برش انتخاب می‌شوند. همچنین علاوه بر جنس، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که در انتخاب دستگاه باید به آن‌ها توجه کنید.

یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع دستگاه برش لیزری، توجه به نوع مصرف این دستگاه به عنوان صنعتی و یا مصارف کوچک خانگی است. همچنین توجه به این که محصول سفارشی در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد نیز در انتخاب نوع دستگاه برش لیزر مؤثر است. به عنوان مثال: برای برش قطعات فلز و سرامیک با ضخامت بالا از دستگاه‌های برش لیزر با قدرت بالاتر استفاده می‌شود. و یا برای حکاکی و علامت گذاری روی محصول که از مراحل نهایی ساخت به شمار می‌رود، از دستگاه‌های ضعیف‌تر که قدرت نفوذ کمتری دارند و فقط تا عمق مشخصی از سطح نفوذ می‌کنند که برای حکاکی مناسب است، استفاده می‌شود.

درباره برش لیزر روتاری بیشتر بدانید

انواع موارد قابل ساخت با دستگاه‌های برش لیزر در صنعت لوازم خانگی

همانطور که گفتیم دستگاه‌های برش لیزر در صنعت لوازم خانگی دارای انواع و کاربردهای متفاوتی هستند. باتوجه کردن به جنس متریال قطعه و نوع محصول نهایی، شما می‌توانید نوع دستگاه برش لیزر خود را انتخاب نمایید. استفاده از دستگاه برش لیزری گازی در برش و تولیدات لوازم خانگی با متریال شیشه، پلاستیک و چرم مناسب است که به طورکلی منجر به تولیدات ظروف و روکش لوازم خانگی می‌شود. دستگاه لیزر سرامیکی برای انجام برش بر روی سطوح آهنی، پلاستیکی و انواع سرامیک ها مفید است. تجهیزات و ظروف سرامیکی آشپزخانه به دلیل کیفیت بالا امروزه بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته‌اند.

همچنین دستگاه‌های برش لیزر خانگی می‌توانند در تولیدات ورق استیل نازک، اتصالات فلزی دستگاه تهویه هوا، پوشش بیرونی فلز، صفحه خنک کننده اتلاف حرارت پایین یا پشت یخچال و صفحه هدایت کننده دود هود و بسیار قطعات فلزی دیگر در صنعت لوازم خانگی نقش داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کاربرد برش لیزر در صنعت لوازم خانگی پرداختیم. استفاده از فناوری برش لیزری موجب افزایش رقابت میان تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی شده است. فاکتور رقابت در صنایع مختلف همواره با رشد و توسعه محصول و ارتقا کیفیت محصولات همراه است. این عامل بزرگ درنهایت باعث فروش بیشتر محصولات خواهد شد.

منبع : fortunelaser

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *