کاربرد برش لیزر در صنایع دستی

قبل از بررسی کاربرذ برش لیزر در صنایع دستی بپردازیم باید بدانیم با پیشرفت دانش نوین تکنولوژی، استفاده از فناوری برش‌ لیزری پا به عرصه تولیدات صنایع دستی نیز گذاشته است. امروزه در کارگاه‌های تولید صنایع دستی با بهره‌مندی از انواع دستگاه‌های صنعتی لیزری، اقدام به تولید صنایع مختلف هنری کرده‌اند. از فرآیند برش لیزر در شرکت های بزرگ جهان جهت نمونه سازی و تولید استفاده می‌شود. در کشورمان ایران نیز صنایع دستی یکی از ظریف‌ترین و دیرینه‌ترین رشته‌های هنری می‌باشد که بسیار مطرح بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

برش لیزری صنایع دستی با دقت بسیار بالا و در شرایط ایده‌آل و با طی کردن مراحل و روند خاص خود انجام می‌شود. فناوری جدید به کار رفته در برش لیزری صنایع دستی و دستگاه های این کار، از کیفیت بسیار مطلوب و بالایی برخوردار است. و در همین راستا تولید کنندگان می‌توانند با به کار گیری این دستگاه‌ها انواع طرح‌های دیجیتال و کامپیوتری خود را در شکل‌های متنوع تبدیل به طرح‌های فیزیکی در قالب صنایع دستی کنند.

درباره جوش لیزر بیشتر بدانید

برش لیزر چیست؟

برش لیزری فناوری نوینی است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌شود. کاربرد اصلی استفاده از این فناوری در زمینه صنعت و تولیدات است. برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر از دستگاه مخصوص روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که این فرآیند بر روی آن انجام می‌شود، معمولا یا دچار بریدگی می‌شود، یا آب می‌شود، یا می‌سوزد و یا تصعید می‌شود که در نهایت توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود. پس از اعمال اشعه لیزر به سطح قطعه کار، سر انجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود. لیزر صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع دستی، صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و پژوهشی، صنعت ارتباطات، علوم فیزیک و شیمی و … کاربرد دارد. همچنین می‌توان برش لیزری را به دو دسته کلی برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم کرد.

درباره ورق استیل بیشتر بدانید

مزایای استفاده از برش لیزر

  • قبل از بررسی برش لیزر در صنایع دستی بهتر است بدانیدبرش لیزری به دلیل داشتن پرتوی با قطر اندک، از دقت بسیار بالای برخوردار است به طوری که هیچ روش دیگری حتی واترجت نیز چنین دقتی ندارد. در مواردی که لازم است شکاف برش اندک باشد و تلورانس‌های ابعادی سختگیرانه و بسیار دقیق است استفاده از برش لیزری بهترین گزینه است.
  • در استفاده از فناوری برش لیزری در اغلب موارد لبه برش صاف و تمیز حاصل می‌شود. همچنین شایان به ذکر است که در این روش به خاطر عدم استفاده از ابزار براده برداری، پیلیسه و ناهمواری در سطح قطعه کار تولید نمی‌شود، البته در موارد نادری مانند برش لیزری آلومینیم ممکن است پیلیسه‌هایی بر سطح قطعه ایجاد شود.
  • همان طور که می‌دانید بسیاری از روش‌های برش به خاطر استفاده از ابزار براده برداری مانند تیغه، مته و شعله، همراه با آلودگی صوتی هستند. ولی برش لیزر بسیار کم صداست و چندان آزار دهنده نیست.
  • استفاده از برش لیزری نسبت به سرعت برش دستی مثل برش چوب برای معرق کاری، هویه کاری و یا برای ساخت مصنوعات پارچه‌ای و از این قبیل کارها، سرعت برش لیزر به مراتب بالاتر است. ضمناً این روش در مقایسه با برش دستی قطعات یکنواخت‌تری را تولید می‌کند.

مزایای برش لیزردر صنایع  دستی

قبل از بررسی برش لیزر در صنایع دستی بهتر است بدانید فناوری برش لیزری در بسیاری از زمینه‌ها کارایی بالایی دارد که صنایع دستی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. همانطور که می‌دانید صنایع دستی فلزی امروزه به صورت گسترده در بازار موجود می‌باشند. برش لیزری صنایع دستی درحوزه‌های متنوعی مانند معرق کاری و کنده کاری روی انواع چوب، استفاده در انواع طرح‌های چوبی و تزئینات روی آن، تهیه انواع محصولات لوکس و دکوری بر روی سطح چوب یا ایجاد نقش و نگار روی انواع سوغات فلزی یا چوبی کاربرد دارند.

درباره برش لیزر روتاری بیشتر بدانید

مزیت استفاده از برش لیزری در صنایع دستی باعث بالا بردن دقت در کار می‌شود. همچنین می‌توان گفت از آنجا که فرآیند برش توسط دستگاه لیزر انجام می‌گیرد و به دلیل برنامه‌های خاص نرم افزاری که بر روی آن‌ اجرا شده است، دقت در کار و تولید محصول نهایی نیز بسیار بالا می‌رود.

همچنین استفاده از فناوری برش لیزری در صنایع دستی به دلیل برخورداری از سیستم هوشمند کامپیوتری در ایجاد انواع طرح‌های متنوع نیز کارایی خاصی دارد که در نهایت موجب می‌شود تا گستره کاری بسیار بالایی داشته باشید و از این جهت مزیت بزرگی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود. دستگاه برش لیزری با قابلیت بسیار بالا در بهبود فرآیند و سرعت انجام عمل برش باعث تسهیل در انجام امور می‌شود. و در نهایت مهم ترین مزیت استفاده از این روش انعطاف پذیری بالای دستگاه‌های برش لیزری است که توانایی ایجاد تطابق لازم بین طرح‌ها و سیستم‌های مختلف را داراست که ویژگی بسیار مهمی می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به کاربرد برش لیزر در صنایع دستی پرداختیم. و همان طور که گفتیم استفاده از این روش در صنایع دستی مزایای بسیاری در تولید و صنعت دارد. از عمده کاربردهای استفاده از برش لیزری در صنایع دستی می‌توان به صنایع تابلو سازی، تولیدات دکوراسیون داخلی، مهرسازی، کنده کاری بر روی انواع چوب و… اشاره کرد.

منبع : troteclaser

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *