نحوه ساخت مخزن با ورق استیل

امروزه در بخش صنعت برای نگهداری انواع مواد بهداشتی، آرایشی، غذایی و غیره از مخازن استیل استفاده می‌کنند. مخازن استیل از ورق‌های استیل ساخته می‌شوند و به دلیل عدم آسیب به مواد و همچنین عدم زنگ‌زدگی، مقاومت و طول عمر بالا بسیار پرطرفدار و مقرون به صرفه هستند. این مخازن بسته به نوع کاربرد در ورق‌های مختلفی ساخته می‌شوند. بنابراین ما در ادامه همین مطب به نحوه ساخت مخزن با ورق استیل و انواع آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطب همراه ما باشید.

انواع مخازن استیل براساس نوع جداره

بسته به کاربرد متنوعی که از مخازن استیل می‌شود، این مخازن از نظر فنی، جنس ورق استیل، نوع اتصالات، نوع جوشکاری، ضخامت و مواردی از این قبیل به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. از جمله مخزن‌هایی که بیش‌ترین کاربرد را از نظر فنی دارد، می‌توان به ساخت مخزن با ورق استیل براساس نوع جداره اشاره نمود که دارای انواع مختلفی به قرار زیر است:

مخزن استیل تک جداره

مخزن استیل تک جداره پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع مخزن استیل است که در ساخت آن از ورق‌های استیل 304 و 316 در کنار ورق‌های پر کاربرد دیگر استفاده می‌شود. این مخزن همانطور که از نامش پیداست به صورت تک جداره است. مخزن تک جداره به صورت افقی و عمودی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع مخزن بیشتر برای نگهداری مواد غذایی، دارویی و شیمیایی با پی اچ خنثی استفاده می‌کنند.

مخزن استیل دو جداره

در ساخت مخزن دو جداره که برای نگهداری مواد دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی مناسب است از دو جداره استیل استفاده می‌شود که در واقع نوعی خلا از عایق حرارتی است. ساخت مخزن با ورق استیل باعث کنترل دمای سیالات می‌شود. توجه داشته باشید که معمولاً از جداره دوم مخزن تنها به عنوان روکش استفاده می‌کنند. البته ممکن است بین دو جداره ورق‌های استیل از عایق حرارتی همچون پشم‌شیشه و پشم سنگ نیز بسته به نوعی کاربری استفاده کنند.

مخزن استیل سه جداره

مخزن استیل سه جداره پیشرفته‌ترین نوع مخزن استیل به شمار می رود که در تولید و ساخت آن از استیل 304، 309، 316 و غیره استفاده می‌شود. در ساخت این محصول از سه جداره استیل استفاده می‌شود. برای حمل مواد مناسب است. از این نوع مخزن می‌توانید برای نگهداری مواد یا محصولات به مدت طولانی استفاده کنید.

انواع ظرفیت مخازن ورق استیل

 

بسته به نوع کاربرد و مواد قابل نگهداری، ساخت مخزن با ورق استیل در ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شود. ظرفیت مخازن بسته به نوع استفاده برخی بسیار پرکاربرد و برخی کم کاربرد هستند. به طور کلی ظرفیت مخازن استیل برای نگهداری مواد به قرار زیر تقسیم می‌شوند:

مخازن استیل 1000 لیتری بیش‌ترین کاربرد و استفاده را در صنایع دارد

مخازن استیل 500 تا 10000 لیتری از مخازن پر کاربرد به شمار می رود

مخازن استیل 11000 تا 40000 لیتری دارای کاربری متوسطی است

مخازن استیل 45000 تا 150000 لیتری دارای کاربری کمی است

نکته: شما می‌توانید بسته به نوعی کاربری خود مخازن استیل 1000 تا 150000 لیتری را برای ساخت سفارش دهید.

شکل مخازن استیل چگونه است

شکل مخازن استیل بسته به نوع کاربرد مختلف است، بنابراین در ساخت مخزن با ورق استیل به این موضوع توجه ویژه می‌شود که بسته به نوع کاربری که مخزن استیل در صنعت دارد شکل مخزن ساخته شود. معمولاً مخزن استیل در صنایع بیشتر به صورت استوانه‌ای مانند ساخته می‌شود؛ البته همانطور که گفته شد بسته به نوع کاربری و سفارش مشتری ساخت مخزن با استیل در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود که از مهم‌ترین این شکل‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مخزن استیل استوانه‌ای
  • مخزن استیل مکعبی
  • مخزن استیل هرمی
  • مخزن استیل کروی
  • مخزن استیل مخروطی
  • مخزن استیل سفارشی با شکل خاص

مخازن استیل از چه موادی تشکیل می‌شوند

 

در ساخت مخزن با ورق استیل از مواد و آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود که درصد این مواد با یکدیگر متفاوت است. از جمله مواد و آلیاژهای مورد استفاده در ساخت مخزن استیل می‌توان به کربن، منگنز، فسفر، سولفور، سیلیسیوم، کروم و نیکل اشاره نمود که درصد استفاده آن به قرار زیر است:

کربن 0.08 درصد

منگنز 0.2 درصد

فسفر 0.45 درصد

سولفور 0.03 درصد

سیلیسیوم 0.1 درصد

کروم 10 الی 20 درصد

نیکل 8 الی 10.5 درصد

توجه داشته باشید که حداقل کروم مورد نیاز برای ساخت اکثر مخازن 10 الی 11 درصد است که شما بسته به نوع مقاومت مورد نیاز می‌توانید میزان درصد کروم آن را افزایش دهید. افزایش مقاومت کروم به نوبه خود باعث افزایش قیمت ساخت مخزن با ورق استیل می‌شود. لازم به ذکر است که بیشتر اوقات موادی که در مخزن نگهداری می‌شود نیاز به مقاومت بالای مخزن دارد؛ بنابراین لازم است از کروم زیاد در ساخت مخزن استفاده شود.

ورق‌های مورد استفاده برای ساخت مخازن استیل

برای ساخت مخزن از ورق‌های استیل با جنس فولاد کم کربن با 10 درصد کروم یا بیشتر استفاده می‌شود. از جمله ورق‌های استیل پر کاربرد برای ساخت مخازن استیل می‌توان به مخزن استیل 304 و 316 اشاره نمود که ما در ادامه مطب به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. پس همچنان در ادامه مطب همراه ما باشید.

مخازن استیل 304

بیشتر مخازن تولیدی استیل از نوع ورق استیل استنلس 304 تولید می‌شوند؛ چرا که مرغوبیت بالایی دارد که از مواد تشکیل دهنده آن می‌توان به 18 درصد کروم برای افزایش مقاومت و 8 درصد نیکل اشاره نمود. مخازن استیل 304 مقاومت بالایی بسته به نوع مواد تشکیل دهنده به خصوص کروم در برابر خوردگی و همچنین اکسیداسیون دارد به همین دلیل می‌توانید از آن برای کاربری‌های مختلف استفاده کنید. از این مخازن می‌توانید برای نگهداری مواد مختلف عمل‌آوری مواد شیمیایی، کارخانه لبنیات، روغن نباتی، نگهداری مواد شیمیایی، کشتارگاه‌ها، تانکر حمل مواد و حمل شیر استفاده کنید.

ورق استیل 316

ورق استیل 316 ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این ورق مقاومت بالایی در برابر واکنش‌های شیمیایی دارد. بنابراین اگر به دنبال استفاده از مخازن در شرایط خاص و محیط‌های اسیدینه قوی هستید، استفاده از ورق استیل 316 می‌تواند گزینه مناسب باشد. به خاطر وجود مقدار بالای مولیبدن در ترکیب آلیاژهای 316 این ورق ضد اسید است و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

کاربرد مخازن استیل

در ساخت مخزن با ورق استیل از موادی با آلیاژهای مختلف استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابری عوامل محیطی برای نگهداری از مواد و مایعات دارد. از مخازن استیل برای موارد مختلفی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنایع غذایی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع تولیدات آشامیدنی و لبنیاتی
  • کاغذسازی
  • نظامی و امنیتی
  • باغداری و کشاورزی
  • بهداشتی

مزایای استفاده از مخازن استیل

استفاده از مخازن استیل نسبت به سایر مخازن مزایایی زیادی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر زنگ‌زدگی
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • بهداشتی بودن
  • طول عمر بالا
  • طراحی زیبا و شیک
  • دوستدار محیط‌زیست بودن
  • قابل بازیافت بودن
  • قابلیت حمل و جابجایی آسان
  • ظرفیت‌های تولیدی مختلف
  • نگهداری طولانی مدت مواد

مراحل ساخت مخازن استیل

برای ساخت مخزن با ورق استیل علاوه بر داشتن تیمی مجرب، داشتن ابزارآلات و دستگاه‌های پیشرفته با مهندسی دقیق از ضروریات اولیه ساخت مخازن استیل به شمار می رود. برای ساخت مخازن با ورق استیل باید مراحل زیر را طی کنید:

نوشتن برنامه و طرح اولیه

نخستین قدم برای ساخت مخزن با استیل نوشتن برنامه و طرح اولیه است. در این مرحله برنامه نویسان متخصص براساس انجام محاسبات مهندسی مکانیک و با استفاده از نرم‌افزارهای خاص انجام برنامه و طرح اولیه را به رشته تحریر در می‌آوردند. توجه داشته باشید که در مرحله طراحی باید دقت لازم را در زمینه جنس ورق استیل، ضخامت ورق، ضخامت عدسی‌ها، اتصالات، جوشکاری و … در نظر داشت. در این مرحله تمامی محاسبات ریز و درشت باید به صورت دقیق محاسبه شود، چرا که براساس همین برنامه طرح کلی مخزن اجرایی می‌شود.

برش ورق استیل

پس از طراحی نوبت به برش ورق استیل پس از دریافت تأییدیه محاسباتی از کارفرما می‌رسد. برای برش ورق استیل از دستگاه براکت و گیوتین استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که اگر مخزن تولیدی شما به صورت گرد و استوانه‌ای است باید ورق‌ها را پس از برش وارد دستگاه نورد کنید.

شکل‌دهی به ورق‌های استیل

پس از طراحی و برش ورق‌های استیل در این مرحله برای شکل‌دهی به ورق‌ها باید آنها را از دستگاه نورد خارج کنید. در این مرحله بسته به نوع کاربری ورق‌ها را باید به شکل استوانه‌ای، مخروطی و … با استفاده از ابزار و لوازم مورد نیاز در بیاورید.

مونتاژ مخزن استیل

پس از آماده شدن تمامی مواد مورد نیاز برای ساخت مخزن با ورق استیل شما باید کار مونتاژ و جوشکاری قطعات را آغاز کنید. معمولاً برای جوشکاری از جوش آرگون با دستگاه تیگ استفاده می‌کنند. البته ممکن است از جوشکاری‌های دیگری نیز بر حسب ضرورت استفاده کنند که این موضوع بیشتر به نظر کارشناسان بر می‌گردد.

پولیش مخزن استیل

پس از آنکه کلیت مخزن پس از جوشکاری شکل گرفت زمان انجام پولیش ورق استیل می‌رسد. پولیش مخزن با استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته پولیش کاری انجام می‌شود تا مخزن ظاهری براق و زیبا داشته باشد. استفاده از پولیش نه تنها باعث زیبایی ظاهری مخزن می‌شود، بلکه تمامی ناهمواری‌های سطح جوشکاری را نیز به طور کامل از بین می‌برد. اگر قرار است از مخزن استفاده دارویی و غذایی داشته باشید، پولیش کاری آن بسیار مهم است؛ بنابراین در این مرحله نیاز است از پولیش تخصصی و میکروسکوپی استفاده کنید. استفاده از پولیش تخصصی به نوبه خود که باعث افزایش قیمت مخزن می‌شود.

کنترل کیفیت مخزن استیل

پس از اتمام کار مخزن تولیدی توسط کنترل کیفیت مورد سنجش و آزمایش قرار می‌گیرد تا کیفیت آن سنجیده شود.

قیمت مخازن استیل چقدر است؟

قیمت مخازن استیل بسته به نوع مواد تشکیل دهنده آن، موارد فنی و ظرفیت مخزن متفاوت است؛ هر مخزن دارای یک شناسنامه است که در آن ویژگی‌های مخزن شامل مشخصات فنی، مواد تشکیل دهنده مخزن، ضخامت ورق، نوع اتصالات و جوشکاری در کنار تجهیزات و موارد دیگر مورد استفاده نوشته می‌شود. بر اساس همین ویژگی هر مخزنی قیمت مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل برای آگاهی از قیمت مخزن استیل بسته به نوعی کاربری می‌توانید به ما تماس بگیرید

سخن پایانی

امروزه استفاده از انواع مخازن استیل یک جداره، دو جداره و سه جداره در صنایع مختلف برای نگهداری مواد به یک ضرورت تبدیل شده است؛ چرا که با استفاده از این مخازن علاوه بر صرفه اقتصادی در نگهداری مواد بهداشتی، دارویی و غذایی می‌توانید از آن برای حمل مواد آشامیدنی و … برای نگهداری طولانی مدت استفاده کنند. این مخازن وزن سبکی دارند و به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند. اگر شما نیز تجربه استفاده از مخازن استیل را دارید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

سؤالات متداول

در ساخت مخازن استیل از چه آلیاژ و موادی استفاده می‌شود؟

در ساخت مخازن استیل از کربن، منگنز، فسفر، سولفور، سیلیسیوم، کروم و نیکل استفاده می‌شود.

مخازن استیل را از کجا خریداری کنیم؟

برای ساخت مخزن با ورق استیل کافی است با ما تماس بگیرید.

از مخزن استیل در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

از مخزن استیل در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، لبنیات، پتروشیمی و کاغذسازی برای نگهداری مواد استفاده می‌شود.

 

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *