هر آنچه باید درباره خدمات جوش لیزر بدانید

وقتی به سراغ انتخاب یک دستگاه برای کاربردی مشخص می‌روید، لازم است تا نسبت به مزایای مشخص آن دستگاه نسبت به دیگر دستگاه‌ها آگاهی کافی را داشته باشید. دستگاه جوش لیزر با داشتن ویژگی‌های همانند دقت و سرعت بالا و همچنین ایجاد جوش‌های ظریف و محکم قادر به ارائه خدمات جوش لیزر مهم زیادی در صنایع مختلف شده است. خدمات استفاده از پرتو لیزر در دستگاه‌‌های لیزر، به گونه‌ای است که هم قابلیت برش انواع متریال‌ها با جنس‌های متفاوت و هم توانایی اتصال و جوش دادن انواع قطعات را به‌آسانی فراهم نموده است.

برای آشنایی بیشتر با جوش لیزر و خدمات و کاربردهای ویژه آن در صنایع مختلف با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

جوش لیزر چیست؟

برای امکان ایجاد پیوند بین دو متریال مختلف و اتصال آن دو به یکدیگر، جوشکاری یکی از راهکارهای شناخته شده از دیرباز تا به امروز است. دستگاه‌های متعددی با کاربردهای متفاوت برای انجام فرآیند جوشکاری در بازار موجود هستند. یکی از این دستگاه‌ها جوش لیزر است؛ که قابلیت ارائه خدمات جوش لیزر در صنایع زیادی دارد.

آزمایش ذره‌بین و نور خورشید را از دوران مدرسه به یاد دارید؛ که ذره‌بین چگونه با متمرکز کردن پرتوهای خورشید باعث آتش گرفتن کاغذ می‌شد. اصول کار با دستگاه جوش لیزر و اشعه لیزر در این دستگاه نیز به شیوه همین آزمایش ساده فیزیک اما با دقت و قدرت بسیار بالاتر است. در جوشکاری لیزری از منابع تولید و ایجاد نور مصنوعی پرتوان مانند تیوب لیزر co2 یا بلوک‌های دیودی که به دیود پمپ مشهور است استفاده می‌شود. در این روش لیزرها با دقت بسیار زیاد به سطح قطعه‌های موردنظر تابانده می‌شوند و با استفاده از ایجاد گرما و تابش اشعه لیزر محل اتصال را ذوب می‌کنند. حوضچه‌های مذاب تشکیل شده بر روی قطعه‌کار محل ایجاد جوش اتصال دو قطعه به یکدیگر است.

درباره برش لیزر بیشتر بدانید

خرید دستگاه‌های جوش لیزر اغلب هزینه‌براست اما هزینه خرید این دستگاه‌ها در قبال خدمات گسترده آن‌ها بسیار ناچیز است. توجه داشته باشید که به‌هنگام انتخاب و خرید دستگاه‌های جوش لیزر به برخی از ویژگی‌های مهم مانند: شدت جریان، توانایی ذخیره برنامه دستگاه، روش جوشکاری، قابلیت حمل و جابه‌جایی دستگاه و متریال‌های قابل جوش به وسیله دستگاه دقت کنید.

خدمات جوش لیزر در صنایع مختلف

باتوجه به مزیت‌های زیاد و کارایی بالا، استفاده از جوش لیزر در صنایع مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است. در زیر به چند صنعت بزرگ که در آن‌ها از فناوری جوش لیزر استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم.

  • خدمات جوش لیزر در صنایع پزشکی

یکی از عوامل مهمی که موجب ضرورت استفاده از فناوری جوش لیزر در صنعت ساخت تجهیزات پزشکی شده است، برخورداری از بالاترین سطح کیفیت است. طیف وسیعی از آلیاژهای مختلف در ساخت ابزارآلات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایجاد اتصال جوش صاف و مستحکم  ویژگی مهمی است که باید در تمامی آن‌ها رعایت شود. فناوری و خدمات جوش لیزر به عنوان یک روش پردازش دقیق به طور پیوسته در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین یکی از دلایل عمده استفاده از فناوری جوش لیزر در تجهیزات پزشکی، توانایی تولید سطوح تمیز بهداشتی، عاری از هرگونه مواد باقیمانده است. جوش لیزر به دلیل این که فرآیندی بدون سایش است، برش‌ها و اتصالاتی با کیفیت بالا به وجود می‌آورد.

درباره برش لیزر روتاری بیشتر بدانید

  • خدمات جوش لیزر در صنعت خودروسازی

استفاده از جوش لیزر در تولیدات خودرو طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر از جوشکاری لیزری در صنعت خودرو برای جوشکاری قاب بدنه (بدنه‌ی سفید خودرو)، قاب درها، صندوق عقب، کاپوت اتومبیل و شاسی استفاده می‌شود. جوشکاری پلاستیک لیزری در جوشکاری چراغ جلو و عقب و همچنین بدنه‌ی الکتریکی خودرو کاربرد دارد. همچنین برای جوشکاری فلز بسیاری از اجزای فرعی خودرو از جمله راه انداز کیسه هوا، سیم پیچ موتور، اتصالات زاویه ای به باتری برای وسایل الکترونیکی خودرو و اتصال الکتریکی در داخل خودرو نیز از جوشکاری لیزری استفاده می شود.

  • خدمات جوش لیزر در صنعت ساختمان سازی

یکی از مهم‌ترین موارد کارایی جوش لیزر در بحث ساختمان سازی است. جوشکاری لیزری در دوره ابتدایی ساخت بنا که به اصطلاح سفت کاری می‌گویند، از کاربرد چندانی برخوردار نیست. اما می‌توان گفت که کاربرد شگفت آن جوش لیزر در قسمت نازک کاری ساختمان به خوبی به چشم می‌خورد. از جوش لیزر در قسمت نمای ساختمان، نمای لابی‌ها و… برای ایجاد یک طراحی ظریف و تمییز در نقش دکوراسیون در خانه‌ها و یا واحدهای تجاری، استفاده می‌شود. همچنین در ساخت پنجره‌های تزیینی و یا درب‌های نقش‌دار و حکاکی شده نیز فناوری جوش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درباره ورق استیل بیشتر بدانید

  • خدمات جوش لیزر در صنایع نظامی و دفاعی

دستگاه جوش لیزر در صنایع نظامی توسط تمام شاخه‌های ارتش در محیط‌های مختلف، از جمله طیف وسیعی از کاربردهای نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی استفاده می‌شود. در صنایع نظامی از جوش لیزر در جهت ساخت پوشش زرهی با مقاومت بالا و ضد گلوله برای وسایل نقلیه نظامی مختلف استفاده می‌شود. استفاده از جوش لیزر مناسب در اتصال قطعات فلزی دقیقی که برای کاربردهای نظامی و دفاعی تولید می‌شوند، باید توانایی مقاومت در شرایط شدید را بدون شکست بحرانی داشته باشند.

  • خدمات جوش لیزر در صنعت جواهرسازی

از دیگر کاربردهای جوش لیزر در صنعت ظریف و حساس جواهرسازی است. جوش‌های لیزر که ظرافت و تمییزی بالایی برخوردارند، در صنعت ساخت جواهرات نقش مهمی ایفا می‌کنند. جوش لیزر با واردکردن کم‌ترین میزان آسیب و اثر به آلیاژ طلا، باعث ایجاد اتصال‌های ظریف و تمییز در ساخت قطعات کوچک زیورآلات می‌شود. دستگاه‌های جوش لیزر در صنعت ساخت جواهرات می‌توانند در جوشکاری به روش‌های نقطه‌ای، جوشکاری لب به لب و جوشکاری درزی مورد استفاده واقع شوند. همچنین دستگاه جوش لیزر با عملکرد حرفه‌ای در پر کردن منافذ، جوشکاری مفتول و جداسازی مفتول‌های از قبل جوشکاری شده در تعمیر و بازسازی مجدد طلا و جواهرات نیز استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی خدمات جوش لیزر و کاربردهای آن در صنایع مختلف پرداختیم. از مطالعه این مقاله دانستیم که جوش لیزری فناوری نوین است که با استفاده از پرتو لیزر به اتصال قطعات و متریال‌های مختلف کمک می‌کند. می‌توان گفت لیزر و خدمات جوش لیزر در اغلب صنایع مانند صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و … کاربرد دارد.

منبع : accumet

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *