برش لیزر لوله‌ چگونه انجام میشود؟

لوله‌ها یکی از پرکاربردترین قطعات فلزی در صنعت محسوب می‌شوند. برش لیزر لوله‌ از آن جهت مورد اهمیت است که روش‌های سنتی برای برشکاری لوله‌ها، هیچگاه پاسخگوی نیاز صنایع مختلف نبوده است. لوله‌ها در ابعاد و با ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به برشکاری، سوراخکاری و پردازش داریم.

در گذشته برشکاری لوله‌ها با ابزارهای سنتی و قدیمی‌ مانند هواگاز، سنگ زنی و واترجت‌ها مرسوم بوده است اما این روش‌ها کیفیت، دقت و سرعت غیرقابل قبولی داشتند. برش لوله‌ها با روش لیزری به دلیل سرعت و کیفیت بالا بسیار محبوب و پرکاربرد محسوب می‌شود.

مقایسه برش لیزر لوله‌ با روش‌های دیگر

برش لیزر لوله و مقایسه آن

روش‌های قدیمی برای برش لوله‌ها مشکلات بزرگی داشتند. شما با صرف انرژی و هزینه زیاد یک خروجی بی کیفیت از لوله‌ی برشکاری شده داشتید. از طرفی این برشکاری معمولا راندمان و سرعت بالایی نداشت.

با گسترش استفاده از دستگاه برش لیزر تمامی این مشکلات حل شد. با کمک دستگاه‌های برش لیزری، برشکاری لوله‌ها با دقت، سرعت بالاتری قابل انجام شد. از طرفی انرژی و هزینه کمتری برای تولید کنندگان و صنعت گران داشت. یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر، امکان ایجاد طرح‌های دو بعدی وسه بعدی بر روی انواع لوله‌ها می‌باشد. شما دیگر هیچ محدودیتی برای انواع برش، سوراخکاری و پردازش لوله‌ها نخواهید داشت.

برشکاری لیزری امروزه جایگزین روش‌های دستی و مکانیکی شده است. برشکاری لیزری با کیفیت بالا و صرف انرژی کمتر نسبت به روش‌های دستی، بهترین روش برای انواع برشکاری‌ها محسوب می‌شود.

برش لیزر انواع پروفیل

پروفیل‌ها لوله‌هایی با مقاطع مربعی و مستطیلی هستند که مانند لوله‌ها استفاده زیادی در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی و خودروسازی دارند. پروفیل‌ها به دو صورت صنعتی و ساختمانی به تولید و به فروش می‌رسند. یکی از بهترین روش‌ها برای برش پروفیل‌ها استفاده از دستگاه برش لیزر می‌باشد. در برش پروفیل‌ با لیزر هیچ محدودیتی وجود ندارد.

برش لیزری لوله‌ ها و پروفیل‌ها

برش لیزر لوله چیست؟

فرآیند برش لیزری برای پروفیل نسبتا پیچیده‌تر از لوله‌هاست. برای برش لیزر پروفیل، در ابتدا پروفیل باید در موقعیت ثابتی قرار بگیرد. در بخش بعدی هد دستگاه با توحه به نوع برش در جهت‌ محور‌های X و Y حرکت می‌کند تا عملیات برش قطعه به بهترین نحو و بالا‌ترین کیفیت صورت بپذیرد. در برش پروفیل‌ها محدودیتی نداریم و برش‌ها انواع مختلفی دارد به طوری که امکان ایجاد برش‌های مخروطی نیز برای سطح مقطع پروفیل ممکن است.

برش لوله‌ها به دلیل سطح مقطع آن ساده‌تر است. در این روش تنها محدودیت طولی برای لوله‌ها وجود دارد.

فرآیند برش لیزری با تابش یک اشعه لیزری به صورت متمرکز به سطح مقطع و ذوب شدن نقطه‌ای صورت می‌گیرد. همزمان با ذوب شدن و تبخیر سطح مقطع، گاز‌هایی مانند نیتروژن یا اکسیژن گاز حاصل از تبخیر فلز را از سطح آن دور می‌کنند.

هیچ پروفیل و یا لوله‌ای وجو ندارد که قابلیت برش و پردازش با دستگاه برش لیزر را نداشته باشد.

معرفی بهترین دستگاه برش لیزر

برشکاری برای فلزات مختلف مانند آهن، انواع فولاد، آلومینیوم و مس توسط دستگاه لیزر CO2 و فیبر انجام می‌شود که بهترین عملکرد را دارند.

admin