کاربرد برش لیزر در صنایع غذایی

از غذا می‌توان به عنوان مهم‌ترین نیاز بشر یاد کرد. تقاضای بسیار بالای جهانی در صنعت غذا موجب شده تا این صنعت تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین صنایع موجود در جهان شود. این صنعت بزرگ علاوه‌بر برآورده سازی تقاضای کلی خوراک در جهان، باید پاسخگوی انتظارات دیگر همچون کیفیت بالا، تنوع روز افزون و رعایت بهتر مسائل بهداشتی و… در این صنعت نیز باشد. برای پاسخگویی به این انتظارات این صنعت نیز همانند صنایع دیگر نیازمند رشد و توسعه در زیر ساخت‌های خود به کمک صنایع دیگر است.

یکی از صنایعی که امروزه نقشی کاربردی در این صنعت اجرا می‌کند، صنعت لیزر است. استفاده از فناوری برش لیزر در بسیاری از جنبه‌های صنایع غذایی به ایجاد تفاوت‌های بزرگ کمک کرده است. این فناوری با کارآمدتر کردن فعالیت صنعت غذایی، منجر به مقرون به صرفه‌تر شدن تولیدات آن و همچنین حفظ و افزایش معیارهای استانداردهای ایمنی محصولات این صنعت شده است.

برش لیزر چیست؟

فناوری که در آن با استفاده از اشعه لیزر به برش اجسام پرداخته می‌شود برش لیزری نامیده می‌شود. اشعه لیزر نوعی پرتو نور است که باتوجه‌ به محیط فعال لیزر در قسمت‌های مختلف طیف موج‌های الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد. اجسامی که با استفاده از این فرآیند برش داده می‌شوند، به دو دسته ی فلزات و غیرفلزات تقسیم می‌شوند. برای انجام عملیات برش و یا حکاکی بر روی هرکدام از این اجسام بایستی از دستگاه‌های برش مخصوص این کار استفاده شود. استفاده از روش برش لیزری از دقت بسیار بالایی برخوردار است و به همین سبب در صنعت کارایی بالایی دارد.

درباره جوش لیزر بیشتر بدانید

کاربرد استفاده از برش لیزر در صنایع غذایی

استفاده از فناوری لیزر و دستگاه‌های برش لیزری تاثیر شگرفی در صنعت تولیدات مواد غذایی و بسته بندی این مواد گذاشته است.

  • در صنایع غذایی برای ساخت دستگاه‌هایی که برای انجام عملیات‌های برش، له کردن و چرخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند از برش لیزری کمک گرفته می‌شود. استفاده از تکنولوژی برش لیزری به کاهش هزینه‌های ساخت و همچنین افزایش دقت و کارایی تجهیزات کمک می‌کند.
  • استفاده از برش‌ لیزری به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که در ساخت بسته‌بندی‌های محصولات خود خلاقیت بیشتری داشته باشند.
  • فناوری برش لیزری با پایین نگه داشتن هزینه‌ها و همچنین بالابردن سرعت و ظرفیت تولید، امکان حفظ رقابت در بازار را برای تولید کنندگان فراهم می‌سازد. ایجاد توانایی فروش محصولات با قیمت کمتر می‌تواند منجر به رونق در تجارت شود چراکه موجب افزایش فروش بیشتر محصولات می‌شود.
  • با افزایش حجم زباله‌های تولیدی غیربازیافت در سراسر جهان، ایجاد امکان نگهداری طولانی مدت‌تر از مواد غذایی، اولویت اصلی تولید کنندگان این مواد به شمار می‌آید. فناوری بسته بندی اصلاح شده توسط کاربردهای دستگاه‌های لیزری به حفظ طراوت و افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات در بسته بندی های این مواد می‌شود که در نهایت موجب ایجاد زمان بیشتری برای لذت بردن مصرف کنندگان از مواد غذایی تازه می‌شود و همچنین هدر رفت زباله را کاهش می‌دهد.
  • با استفاده از اشعه لیزر به صورت کاملا سریع، تمیز و دقیق عمل پردازش و حکاکی مارک بر روی بسته‌بندی‌ها بدون هزینه اضافی انجام می‌شود. این امر باعث جایگزینی برنامه نویسی حکاکی با لیزر به جای فناوری‌های سنتی مبتنی بر جوهر می‌شود که برای سلامتی بدن نیز مضر هستند.
  • فناوری لیزر باتوجه به تنوع و طول عمر بالا در عمل حکاکی، در حال حاضر بهترین و محبوب‌ترین انتخاب شرکت‌های بسته بندی برای درج بارکد، زمان تولید و انقضا و دیگر موارد بر روی بسته بندی مواد غذایی به حساب می‌آیند.

 

درباره برش لیزر روتاری بیشتر بدانید

 

  • مزایای استفاده از برش لیزر در صنایع غذایی

  • امکان درج مشخصات و سایر اطلاعات بر روی درب بطری‌ها، کنسروها و سایر محصولات فلزی
  • امکان کارکرد مداوم توسط راندمان کاری بالا با انجام حداکثر 20 ساعت کار مداوم در روز
  • کاهش اتلاف انرژی با تولید کم‌ترین میزان حرارت در طی فرآیند
  • برخورداری از توانایی حک بر روی سیلیکون و پلاستیک های نرم‏
  • توانایی برش مواد غذایی مانند کیک، شیرینی، اسپاگتی، لازانیا و… بدون دخالت دست و کاملا بهداشتی

 

درباره ورق استیل بیشتر بدانید

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کاربرد های برش لیزر در صنایع غذایی پرداختیم. در حال حاضر نیز تکنولوژی برش لیزری همچنان در حال پیشرفت است و به طور فزاینده‌ای بهره مندی از آن موثر و مقرون به صرفه می‌باشد.

منبع : yorkshirelaser

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *