خرید ورق استیل 430 | قیمت + مشخصات

تو این مقاله قصد داریم شما را ورق استیل 430 آشنا کنیم که یکی از انواع فولاد ضد زنگ محسوب می‌شود.  استیل یا فولاد ضد زنگ یکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف محسوب می‌شود که همانطور که گفتیم انواع مختلفی (5 گروه اصلی و 150 درجه) دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم این آلیاژ متشکل از چند عنصر اصلی از جمله: آهن، کربن (حداکثر 2 درصد ) و کروم (حداقل 11 درصد) است. همچنین این فولاد با نام‌های متفاوتی مانند: استنلس استیل (Stainless Steel)، استیل ضد زنگ و فولاد زنگ نزن هم در بازار ایران شناخته می‌شود و تقریبا در هر صنعتی کاربرد خاص خودش را دارد. مقاومت مناسب در برابر خوردگی در کنار خواص فیزیکی تنها بخشی از ویژگی‌های این آلیاژ است که موجب شده است تا در ساخت قطعات (هواپیماها و خودروها و …)، مخازن تولید مواد شیمیایی و نمای خارجی سازه‌ها و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

استیل 430 چیست؟

ورق استیل 430 چه ویژگی‌هایی دارد

استیل‌های ضد زنگ براساس ساختار به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. آستنیتی(Austenitic)
  2. فریتی(Ferritic)
  3. داپلکس(Duplex)
  4. مارتنزیتی(Martensitic)
  5. رسوب(Precipitation hardening steels)

ورق استیل 430 که با نام ورق زنگ نزن 430 هم شناخته می‌شود از نوع فریتی می‌باشد. فولادهایی که در گروه فریتی قرار می‌گیرند بین 11-30 درصد کروم دارند و درصد نیکل در آن‌ها حداقلی میباشد. فولاد‌های فریتی به طور معمول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت دارند. ورق استیل 430 با داشتن 16-18 درصد کروم ویژگی‌های خاص خود از جمله: داشتن مقاومت بالا در برابر خورندگی و حرارت (تا دمای حدودی 816 درجه)، قابلیت شکل پذیری و انعطاف مناسب و خاصیت مغناطیسی را دارد. این ورق خواص مکانیکی قابل قبولی دارد و از لحاظ ظاهری در دو شکل براق و مات تولید می‌شود. همچنین جالب است بدانید که ورق استیل430 در ابعاد و با ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود که بسته به نیاز شما متغیر خواهد بود.

درباره برش لیزر بیشتر بدانید

ورق استیل 430 چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای شناخت دقیق ویژگی‌های ورق استیل 430 ابتدا لازم است عناصر تشکیل دهنده آن را بشناسیم. ما برای بررسی این عناصر از جدول استاندارد اعلام شده ASME SA240 استفاده خواهیم کرد.

  • کربن: حداکثر 0.12 درصد
  • کروم: بین 16-18 درصد
  • منگنز: حداکثر 1 درصد
  • فسفر: حداکثر 0.45 درصد
  • گوگرد: حداکثر 0.03 درصد
  • سیلیسیوم: حداکثر 1 درصد
  • نیکل:  حداکثر 0.75 درصد

وجود هر عنصر ویژگی‌های متفاوتی را برای فولاد ایجاد خواهد کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید استیل 430 حداقل میزان عنصر نیکل (نزدیک به 0) را داراست که این امر موجب بروز یک ویژگی مهم یعنی داشتن قدرت مغناطیسی در استیل 430 شده است. وجود عنصر کروم به تنهایی باعث ایجاد فولاد (فریتی) با خاصیت مغناطیسی مناسب می‌شود که به همین دلیل به آن استیل بگیر هم می‌گویند. جالب است بدانید وجود عنصر نیکل خاصیت مغناطیسی را از بین میبرد. به طور کلی فولاد 430 دارای خاصیت مغناطیسی، مقاومت بالا در برابر حرارت و خورندگی و انعطاف پذیری است.

درباره جوش لیزر بیشتر بدانید

خواص مکانیکی استیل 430 چیست؟

قبل از هر چیزی ابتدا باید تعریف خواص مکانیکی را بررسی کنیم. خواص مکانیکی نشان دهنده رفتار مواد مختلف در مواجه با فشار خارجی (سختی، شکنندگی، کشش و …) است. در جدول زیر برخی از مهم‌ترین خواص مکانیکی استیل 430 را می‌بینید:

سختی Rockwell

(فرورفتگی)

مقاومت کششی ازدیاد طول

(Elongation)

مقاومت تسلیم با تنش مبنا 0.2% درجه استیل
85 450-600 22 310 430

خواص فیزیکی استیل 430 چیست؟

بخشی از خواص ماده که بدون تغییر در ساختار ماده قابل مشاهده و اندازه‌گیری هستند را خواص فیزیکی آن ماده می‌گویند. خواص فیزیکی استیل 430 را می‌توانید از جدول زیر مشاهده کنید:

نام خاصیت برای استیل 430 مقدار عددی
دانسیته یا چگالی(kg/m3) 7750
مدول یانگ یا سنجش سفتی(Gpa) 200
ضریب هدایت گرمایی 100 درجه سانتیگراد 26.1
500 درجه سانتیگراد 26.3
میانگین ضریب انبساط حرارتی 100-0 درجه سانتیگراد 10.4
538-0 درجه سانتیگراد 11.4
مقاومت الکتریکی(nΩ.m) 600
گرمای ویژه بر حسب (J/kg.K) 460

با توجه به مشخصات فیزیکی و مکانیکی استیل430 می‌توان نتیجه گرفت:

  1. قابلیت برش و ماشینکاری مناسب با کمک انواع روان کننده‌ها و خنک کننده‌های صنعتی.
  2. مقاومت بالایی در برابر اسید‌های غذایی، آلی و گاز‌های سمی حاوی نیتروژن یا گوگرد دارد.
  3. مقاومت بالای لایه محافظ در برابر اکسیداسیون که عملکرد قابل قبولی دارد.
  4. قابلیت جوشکاری با تمامی روش‌های معمول صنعتی را دارد که اهمیت زیادی در تولید انواع سازه‌ها را دارد.
  5. قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف عالی برای تولید انواع اشکال و حجم‌ها متناسب با نیاز شما.
  6. قابلیت انجام انواع عملیات حرارتی رایج مانند آنیل برای از بین بردن شکنندگی در دماهای پایین.

درباره برش لیزر روتاری بیشتر بدانید

ورق استیل 430 چه کاربردهایی دارد؟

استیل 430 چیست

با توجه به اینکه تاکنون اطلاعات کاملی از استیل 430 داریم حالا کافیسیت برای پاسخ به این سوال خودمان در میان یک شهر مدرن تجسم کنیم. نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها، سازه‌ها و مجسمه‌های مختلف که توسط معماران طراحی شده است همگی از استیل 430 خواهند بود. همانطور که گفته شد این استیل ضد زنگ در دو شکل مات و براق تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌هایی از قبیل شکل‌پذیری و انعطاف مناسب یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت انواع لوازم خانگی، صنعتی و لوازم تزئینی محسوب میشود. تولید سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی،انواع هواکش‌های صنعتی و هود، ظروف آشپزخانه، یخچال و انواع اجاق کاربرد دارد. احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که بخش بسیار زیادی از محیط پیرامون ما از این استیل تشکیل شده است و زندگی بدون آن کار ساده‌ای نیست. در نتیجه استیل 430 پرفروش‌ترین استیل سری 400 (دارای قابلیت مغناطیسی) محسوب می‌شود که از گروه استیل فریتی می‌باشد.

  • برخی از مهم‌ترین کاربردهای استیل 430:

  • استیل ۴۳۰ دارای کاربردهای متنوعی است که در این میان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
  • تولید انواع لوله‌ها
  • تولید تجهیزات آشپزخانه
  • از این نوع استیل در گازها و تغییر دهنده دودکش به کار برده می شود.
  • ساخت برخی تجهیزات یخچال
  • تولید و ساخت تجهیزات مربوط به لوازم خانگی
  • در تولید برخی از سینک‌های آشپزخانه هم از این استیل استفاده می‌شود.
  • ساخت تجهیزات مربوط به تولیدات انواع قطعات صنعتی
  • ساخت و طراحی تجهیزات خودرو
  • تجهیزات مربوط به صنایع پتروشیمی و نفتی

قیمت استیل 430 در بازار

قیمت استیل 430 در بازار

تولید این آلیاژ به عوامل متفاوتی وابسته است و برخی اوقات دچار نوسان قیمتی هم است. فرآیند کلی تولید استیل 430، پرهزینه محسوب می‌شود و نیاز به تکنولوژی و تجربه بالایی دارد. همواره از چالش‌های تولید این آلیاژ، هزینه بالای انرژی به علت نیاز به دمای حداکثری و محدود بودن منابع اولیه برای تولید را می‌توان نام برد. در مراحل بعد از تولید نیز با چالش‌های پرهزینه نظیر هزینه نگه‌داری در شرایط مختلف، هزینه حمل منابع، هزینه تجهیزات مواجه خواهیم شد. البته جالب است بدانید که این استیل قابلیت تولید از استیل‌های ضایعاتی را هم داراست اما این گزینه همیشه قابل دسترسی نیست. شما برای خرید این محصول می‌توایند با شماره تماس‌های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: azom.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *